Obsługa kelnerska z wykorzystaniem technologii.

Daniel ParzychDaniel Parzych

Wypracowane przez lata modele obsługi kelnerskiej stosowane są w lokalach w całej Polsce. Lokale dobierają styl obsługi kelnerskiej i dopasowują go do stylistyki oraz klimatu miejsca. Podstawowe pytanie, jakie nasuwa się menadżerom i właścicielom lokali, brzmi: czy można to zrobić lepiej?

Liczba gości restauracji rośnie z roku na rok. Nawet pomimo pandemii odwiedzających nie braknie, a jedynym ograniczeniem dla gastronomii była konieczność zachowania odległości pomiędzy osobami przebywającymi w lokalu.

Restauracje, bary, bistra i puby posiadają jedno istotne ograniczenie, które nie pozwala im rozwijać się ponad określony poziom. Ilość miejsca w lokalu. Dlatego liczba osób personelu oraz rodzaj obsługi musi być dokładnie zaplanowany.

Style obsługi kelnerskiej

Najlepsze praktyki obsługi kelnerskiej pochodzą od utartych przez lata styli serwowania potraw. Dziś popularnych jest kilka styli, które stosowane są zależnie od koncepcji lokalu.

Styl angielski

Najważniejszym wyróżnikiem stylu angielskiego jest sposób podawania potraw. Kelner przywozi je do stolika na wózku, z którego następnie serwuje zamówione pozycje. W kontekście stylu angielskiego niezwykle istotna jest prezencja i ubiór osoby obsługującej.

Obsługa kelnerska w stylu angielskim jest stosowana najczęściej w wykwintnych lokalach. Czasem jest to również dodatkowa usługa proponowana w ramach organizacji przyjęcia okolicznościowego.

Styl francuski

Postrzegany za najtrudniejszy styl obsługi kelnerskiej. Wymaga opanowania kolejności poszczególnych działań i nie wybacza błędów. Potrawy podawane są na tacach lub w półmiskach. Te są następnie ustawiane na stole. Kelner ma obowiązek nałożyć potrawę ze stołu na talerz klienta.

Istnieje również forma, w której kelner trzyma naczynie. Klient samodzielnie nakłada potrawy z trzymanego naczynia.

To styl, który kojarzony jest z lokalami dbającymi o swoją wyjątkowość. Często stosowany w trakcie uroczystych przyjęć, aby nadać wydarzeniu wyjątkowej atmosfery.

Styl niemiecki

Obsługa kelnerska w stylu niemieckim jest prawdopodobnie najpopularniejszym sposobem serwowania potraw. Gotowe porcje są podawane na talerzach bezpośrednio z kuchni do stolika. Istnieje kilka istotnych reguł obsługi kelnerskiej w stylu niemieckim:

  • obsługa odbywa się z prawej strony klienta,
  • dodatki podawane są przed daniem głównym,
  • od lewej ustawiane są surówki a po prawej owoce i sosy.

Plusami stylu niemieckiego jest na pewno łatwość szkolenia personelu i znajomość tego modelu obsługi przez większość klientów. Dzięki temu jest on łatwy do zaadaptowania w lokalu.

To z czym borykają się lokalne stosujące styl niemiecki, to trudność w nawiązaniu kontaktu z klientem. Obsługa znajduje się przy stoliku tylko przez chwilę i trudno o dosprzedaż dodatkowych pozycji.

Czy obsługa kelnerska może działać sprawniej?

W najlepszych lokalach liczba osób w obsłudze jest zbilansowana tak, aby w momentach pełnego obłożenia zapewnić sprawną obsługę każdego stolika. W takich sytuacjach zwiększenie liczebności obsługi nie sprawi, że zwiększy się ilość, czy wielkość zamówień. Doskonale zbilansowany zespół to dobra obsługa stolików na wysokim poziomie oraz zadowoleni klienci. Co jednak zrobić, aby zamówień było więcej lub ich wartość była wyższa?

Obsługa Kelnerska W Barze

Wyszkolenie obsługi kelnerskiej

Dobrze wyszkolona obsługa kelnerska to wartość dodana, która potrafi wspierać rozwój lokalu. Dzięki dobremu szkoleniu personel nie tylko potrafi oferować najkorzystniejsze pozycje, ale również dosprzedawać i skutecznie zwiększać wartość zamówień.

Jedyne ryzyko, z jakim w takiej sytuacji mierzy się menadżer lokalu to czas. Nawet najlepiej wyszkolony personel nie da rady wspierać sprzedaży przy bardzo ograniczonym czasie. Pełna sala i natłok zamówień nie sprzyjają dosprzedaży w trakcie obsługi kelnerskiej. Przez to wynik lokalu nadal nie przeskakuje określonego poziomu.

Czy istnieją sposoby wspierania obsługi kelnerskiej?

Obsługa Kelnerska W Kawiarni

Rozwiązania stosowane w innych branżach

Każdy biznes rządzi się swoimi prawami. To, co jest wspólne dla każdego biznesu to technologia, która wspiera jego rozwój. Dokładnie tak samo działa to w kontekście obsługi kelnerskiej.

Doskonałym wsparciem dla personelu lokalu są aplikacje mobilne. Dzięki nim klienci mają stały dostęp do menu i mogą w każdej chwili domówić dodatkowe pozycje. Kiedy personel zajęty jest obsługą najbardziej priorytetowych zamówień, czy przyjmowaniem nowych gości, Ci obecni w restauracji mogą domawiać, nie czekając na obsługę.

Model, który przewiduje wdrożenie aplikacji mobilnej, jako wsparcia dla personelu jest już znany i wdrażany w lokalach w całym kraju. Dzięki temu obsługa kelnerska realizowana jest sprawniej, a wartość i liczba zamówień rośnie.

Co zrobić dalej…

Sprawdź jak działa Frivo testując wersję demo!

Przeczytaj także

Dla foodtrucków
Case study

Aplikacja do obsługi zamówień w Foodtrucku

Codzienność fodtruckowa nie raz okazuje się być dość intensywna. Jednocześnie spływające zamówienia na dowóz oraz klienci przychodzący zamówić do okienka to często duża ilość informacji do zapamiętania, oraz spora ilość czynności do wykonania. A gdyby tak klient mógł zamawiać z aplikacji? Gdyby mógł mieć tam całe menu i kilkoma kliknięciami wybierać to co chce? Co więcej, gdyby mógł zapłacić w aplikacji i do tego odebrać jedzenie w momencie kiedy dostanie powiadomienie, że jest ono gotowe?

Case study

Case study ZaZoo Beach Bar

Słońce, plaża, kolorowe drinki, świetna muzyka i piasek w butach. Tak jednym zdaniem można opisać ZaZoo Beach Bar. Co ciekawe, ZaZoo jest pierwszą plażą miejską we Wrocławiu, a w tym roku (2022) będzie świętować swoje już 6 urodziny. Świetnie wyposażone bary, zumba czy joga na plaży oraz muzyka na żywo w weekendy to tylko kilka atrakcji, którymi ZaZoo zachęca do odwiedzania ich częściej. Gdy ma się tak opracowany plan i ogromną społeczność zgromadzoną wokół marki, powstaje pytanie: co można zrobić lepiej?

Dla restauracji

Kiosk gastronomiczny

Duże sieci restauracji nie bez przyczyny inwestują w kioski gastronomiczne. Restauracje fast food zauważyły, że można szybko podnieść obroty lokalu i zwiększyć sprzedaż bez zwiększania liczby personelu. Kioski gastronomiczne to odpowiedź na potrzeby zarówno restauracji, jak i gości. Jednak inwestycja w kiosk gastronomiczny to koszt na poziomie od kilkunastu tysięcy złotych.

Dołącz do Frivo już teraz!

Dołącz już teraz!

Ta strona używa plików Cookie

Tu możesz zapoznać się z naszą Polityką prywatności